Terug naar blog
Tegenwoordig doen we alles online. Toch merken we dat veel ouders het prettiger vinden om spellingsoefening op de ouderwetse manier te doen, dus met pen en papier. Ontzettend zonde, want juist door online te oefenen zijn de mogelijkheden eindeloos en zien we dus ook veel sneller het niveau van de leerling omhoog gaan. Daarbij komt ook dat er ook op scholen steeds meer digitaal gedaan wordt en je er dus ook niet aan ontkomt om ook de spellingsoefeningen op een computer of tablet te doen. Omdat we toch merken dat niet iedereen hier even welwillend tegenover staat, willen we graag 3 redenen met je bespreken, die je zeker van gedachten doen veranderen.
Terug naar blog
Tegenwoordig doen we alles online. Toch merken we dat veel ouders het prettiger vinden om spellingsoefening op de ouderwetse manier te doen, dus met pen en papier. Ontzettend zonde, want juist door online te oefenen zijn de mogelijkheden eindeloos en zien we dus ook veel sneller het niveau van de leerling omhoog gaan. Daarbij komt ook dat er ook op scholen steeds meer digitaal gedaan wordt en je er dus ook niet aan ontkomt om ook de spellingsoefeningen op een computer of tablet te doen. Omdat we toch merken dat niet iedereen hier even welwillend tegenover staat, willen we graag 3 redenen met je bespreken, die je zeker van gedachten doen veranderen.
Gepersonaliseerde oefening
Het grote voordeel van digitaal leren, is dat er voor iedere leerling een oefening op maat kan worden gemaakt. Dit zorgt ervoor dat iedereen op zijn of haar eigen niveau kan oefenen en de kans op succes daarmee ook beter is. Zo kan het zijn dat de ene leerling moeite heeft met de ‘d’ en ‘dt’ terwijl een andere leerling het lastig vindt om te bepalen of er ‘de’ ‘het’ of ‘een’ gebruikt moet worden. Je kunt je voorstellen dat dit voor een leraar niet te doen is om voor iedereen afzonderlijk oefeningen uit te printen. Kies je voor een digitale vorm, dan kan dit wel. Zo kan het programma zich aanpassen op het niveau van de leerling en op deze manier steeds een stap verder gaan. Voor de leraar is het ideaal om bepaalde dingen digitaal te kunnen bespreken op een digibord, zodat iedereen het goed en duidelijk kan zien. Heb je nog geen digibord in de klas, dan is het tijd om hier verandering in te brengen. Welk digibord kiezen is afhankelijk van waar je deze voor wilt gebruiken. Handig is om te kiezen voor een digibord met touchscreen, zodat je gemakkelijk en snel dingen kunt aanpassen op het scherm.Direct feedback
Bij digitale spellingsoefeningen krijgt de leerling direct feedback op zijn antwoorden. Dit betekent dat hij of zij meteen ziet of het woord goed of fout is. Deze feedback zorgt ervoor dat fouten snel gecorrigeerd worden en dat de leerling zijn kennis direct kan toepassen. Je kunt je voorstellen dat het voor een leerling niet prettig is dat wanneer ze de boel hebben ingeleverd bij de leraar, het vervolgens nog een week duurt voordat ze weten hoe ze het gedaan hebben. Dat zorgt er ook voor dat ze het vaak niet helemaal meer op hun netvlies hebben staan, waardoor er veel minder blijft ‘hangen’ op het moment dat de leraar gaat bespreken.Interactieve oefeningen
Leren moet leuk zijn, vooral wanneer het gaat om leerlingen van de basisschool. Dit is nu juist waarom digitaal lesgeven zoveel mogelijkheden heeft. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om de oefeningen in de vorm van een spelletje of quiz te doen, waardoor ze niet alleen leren, maar het ook leuk vinden. Vooral bij jonge kinderen is deze manier van lesgeven vaak effectiever, dan wanneer ze een lijstje met woorden krijgen waarmee ze aan de slag moeten.Terug naar blog